Kolesterol är ett hett debatterat ämne i många sammanhang. Ligger det någon egentlig sanning i att vissa typer är ”goda” eller ”onda”? Vi hjälper till genom att reda ut några begrepp och dessutom bjuda på ett antal myter som utom allt rimligt tvivel kan krossas.

Vad är kolesterol?

Kolesterol är ett fettaktigt ämne som transporteras runt i kroppen med hjälp av protein, därav namnet lipoproteiner (fett + protein). Det finns två typer av kolesterol – HDL och LDL. HDL anses vara ”gott” eftersom det transporterar kolesterol från cellerna tillbaka till levern för nedbrytning eller till de endokrina körtlarna för att konverteras till hormoner. LDL kallas ofta för ”ont” eftersom det transporterar kolesterol från levern till cellerna.

Kolesterolhypotesen

Kolesterolhypotesen bygger på antagandet att högt totalkolesterol i allmänhet och högt LDL i synnerhet ökar risken för inflammation och plackbildning i blodkärlen – och därmed risken för kardiovaskulära händelser. Allt mer forskning pekar dock på behovet av en mer nyanserad syn på kolesterolets roll för en god hjärthälsa. Mycket låga halter av totalkolesterol och LDL kan, bland annat enligt en studie som publicerats i British Journal of Medicine, vara direkt skadliga, betydligt mer farliga än lätt till måttligt förhöjda kolesterolnivåer.

Krossade kolesterolmyter

Myt: Kolesterol är dåligt för oss

Kolesterol är nödvändigt för i princip varenda funktion i kroppen, från nerverna och hjärnans funktion till matsmältning och cellernas hälsa. Kolesterol finns i cellernas membran och hjälper till att bibehålla struktur och stabilitet samt att reparera celler och vävnader.

Myt: Det är onyttigt att äta för mycket ägg

Ägg är i själva verket små energibomber fyllda med godsaker, däribland protein, nyttiga fetter och essentiella näringsämnen. Ägg var länge demoniserade men de är nu mer populära än någonsin. Ägg är en bra källa till koenzym Q10 och L-karnitin. De innehåller också selen, B-vitaminer (B2, B6 och B12), zink, järn och koppar.

Myt: Alla fetter är dåliga

Vi behöver fett för nästan kroppens alla funktioner och fett är nödvändigt för en god hälsa. Många vitaminer är fettlösliga, vilket innebär att de transporteras i fett eller behöver fett för att komma kroppen till nytta. En fettfattig kost kan leda till näringsbrist.

Myt: Lågfettkost är en nödvändighet

Endast ca 20 % av det kolesterol vi har i oss kommer från kosten, resten produceras av levern. Grunden till den vanliga rekommendationen av en fettsnål kost lades av Dr Ancel Keys, som ville bevisa att en fettrik kost ökade risken för hjärtsjukdomar. Denna forskning har dock visats vara felaktig och inga samband har bevisats (källor: BMJ 2013 och BMJ 2016)

Myt: Högt kolesterol är lika med ett kortare liv

I själva verket är det mycket som tyder på att det är tvärtom. I en studie publicerad i BMJ Open fann man att 92 % av äldre människor med högt kolesterol faktiskt levde längre.

Oxiderat LDL och oxidativ stress

När vi nu krossat några av de många kolesterolrelaterade myter som finns vill vi, liksom alltfler inom forskarvärlden, lägga större fokus på så kallat oxiderat LDL-kolesterol. Mycket tyder på att det i själva verket är oxiderat LDL-kolesterol, inte LDL-kolesterol i sig, som utgör en riskfaktor för att drabbas av hjärt- och kärlrelaterade besvär. I detta sammanhang nämns allt oftare begreppet oxidativ stress. Läs mer om oxidativ stress.

Tomatextraktet i SanoKardio innehåller naturligt E-vitamin. E-vitamin är en antioxidant som skyddar cellerna mot oxidativ stress. SanoKardio innehåller även tiamin som bidrar till normal hjärtfunktion. Gör som många andra, prova SanoKardio.

Prova SanoKardio!

SanoKardio® är ett kosttillskott för god hjärthälsa* – baserad på klinisk forskning. Prenumerera idag och få 15% rabatt.

♥   Fri frakt på allt   ♥   Ingen bindningstid   ♥   Prenumerera och få 15% rabatt